Jacek Kobus Jacek Kobus
588
BLOG

Wierutne kłamstwa Wikipedii

Jacek Kobus Jacek Kobus Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 1

Jeszcze całkiem niedawno hasło "koń achł-tekiński" na polskojęzycznej Wikipedii było mocno uproszczonym streszczeniem tego samego hasła z Wikipedii anglojęzycznej. Daleko mu było do precyzji czy choćby prawdy, ale olewałem to, jako "siłę wyższą"...

 
Niestety - wygląda na to, że znalazł się jakiś domorosły "redaktorek", który postanowił coś dodać od siebie. Bodajby go święta ziemia pochłonęła..!
 
Porównajcie sobie Państwo teraz sami, aktualny tekst tego hasła na Wikipedii polskiej, na Wikipedii angielskiej - i, jeśli macie czas i siły: bodaj pierwsze dwie części mojej "Historii sekretnej..." która, o ile mi wiadomo, pozostaje do dziś dnia JEDYNĄ CHOĆ MINIMALNIE NAUKOWĄ próbą ujęcia dziejów mojej ukochanej rasy.
 
 
Mit o rzekomym używaniu klaczy arabskich w hodowli turkmeńskiej za czasów Tamerlana (rzecz ABSOLUTNIE NIEMOŻLIWA DO ZWERYFIKOWANIA, TYLKO OSTATNI IDIOTA MÓGŁBY COŚ TAKIEGO PODAWAĆ JAKO "PEWNIK"...) wywodzi się z relacji pewnego Francuza, spisanej... w połowie wieku XIX!
 
W tym samym czasie Marian hr Czapski w swojej "Historii powszechnej konia" dawał zgoła przeciwne świadectwa o koniach turkmeńskich - które sam, na własne oczy niejeden raz widział (twierdził nawet - czego mi się do tej pory nie udało w żaden sposób sprawdzić - że rząd carski użył właśnie w połowie XIX wieku na szeroką skalę turkmeńskich ogierów w tzw. "hodowli terenowej" na Ziemiach Zabranych, czyli - w tej części zaboru rosyjskiego, która nie należała do Kongresówki...).
 
 
W ogóle: szkoda gadać..!
 
I bardzo dziękujemy wczorajszemu Bardzo Miłemu Gościowi, że nam na ten lapsus zwrócił uwagę.
 
Jak się protestuje przeciw kłamliwym treściom na Wikipedii..???
Jacek Kobus
O mnie Jacek Kobus

bloguję od 2009 roku, piszę od 1990 - i ciągle nie brak mi nowych pomysłów...

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura